În acest articol discutăm despre „Ce este știrea – cum recunoști o știre corectă”.
Lecția pe scurt
Scopul lecției
Materiale necesare
Două știri de actualitate tipărite de pe portaluri de știri online pentru fiecare participant. Încercați să găsiți același subiect abordat diferit de două organizații media diferite.
Timp de lucru aproximativ: 1 oră
Desfășurarea lecției:
I. DEFINIȚIA ȘTIRII (prezentare + discuție, 15-20’)
1) Arătați-le elevilor două știri – puteți să tipăriți de pe portaluri de știri ca realitatea.net, hotnews.ro, stirileprotv.ro, adevarul.ro, libertatea.ro, click.ro, etc. – și cereți-le să aleagă una dintre ele. Distribuiți câte un exemplar tipărit fiecărui elev.
2) Încercați să definiți „știrea” împreună. Răspundeți împreună la întrebările următoare: Putem spune că știrea este o relatare pe scurt? Despre ce relatează știrile? (fapte, probleme, situații de actualitate care sunt interesează sau afectează un număr mare de oameni). Folosiți fișa Ce este știrea?
3) Vorbiți-le copiiilor despre întrebările la care trebuie să răspundă o știre: cine, ce, când, unde, cum? de ce? Identificați împreună în știrea tipărită propoziția și cuvintele care răspund la cele cinci întrebări. A răspuns știrea la toate întrebările? Atunci e o știre care furnizează informații complete despre subiectul relatat.
4) Întrebați elevii după câte rânduri citite în știre au aflat răspunsul la cele șase întrebări. Spuneți-le că ideal ar fi fost să găsească toate răspunsurile în prima propoziție.
II. STRUCTURA ȘTIRII (joc de rol, 30‘)
1) În continuare, elevii vor afla despre structura știrii:
Prima propoziție, cea care ar fi trebuit să le răspundă la cele șase întrebări este lead-ul știrii. Știrile sunt redactate dupa principiul numit „piramida inversată”, cu cele mai importante informații la începutul știrii și cele mai puțin importante, sau detalii de context, spre final.
2) Pentru a înțelege aceste noțiuni teoretice, dar și importanța lor pentru valoarea finală a unei știri, elevii vor face un exercițiu folosind jocul de rol. Împarte-le fișa de lucru ȘTIREA. Elevii vor lucre în grupe de câte trei și vor decide împreună lead-ul știrii.
Să zicem că ești reporter și trebuie să faci o știre despre un incendiu. Ajungi la locul faptei și afli următoarele informații:
3) Reporterul strânge o cantitate foarte mare de informații pentru o știre. Nu toate informațiile sunt relevante și nu toate informațiile vor fi cuprinse în știre. Folosiți informațiile primite și scrieți lead-ul știrii:
Cine: DOUĂ FEMEI Ce: AU MURIT Când: ASTĂZI Cum: ÎNTR-UN INCENDIU Unde: (a izbucnit) ÎN APARTAMENTUL LOR De ce: ÎN URMA EXPLOZIEI UNEI BUTELII. |
III. DISCUȚIE FINALĂ (15‘)
1) Ce informatii nu ați folosit în știre? De ce?
2) Care informații vor fi folosite, dar în partea de final a materialului?
3) ECHILIBRUL ȘTIRILOR – Vorbiți-le copiilor despre normele deontologice care le cer jurnalistilor să relateze echidistant orice eveniment. Atunci când în documentarea unei știri se conturează două sau mai multe puncte de vedere în legătura cu subiectul abordat JURNALISTUL TREBUIE SĂ LE PREZINTE PE TOATE, ÎN CONDIȚII EGALE.
IV. EVALUARE
1) Observare directă pe tot parcursul lecției. Planificați dinainte ceea ce veți observa. Puteți urmări:
2) Evaluarea produsului final (știrea) Vor fi evaluate abilitatea de a selecta informațiile relevante lead-ului știrii.
V. FEEDBACK
Feedback-ul tău și al elevilor este important. Cu ajutorul Formularului de feedback al profesorului poți documenta procesul de predare/învățare din timpul lecției. Te rugăm să ne trimiți și evaluarea elevilor – formularele completate sau centralizarea răspunsurilor.
Pe baza informațiilor primite, vom putea îmbunătăți lecția. Așteptăm materialele de feedback la office@dev.mediawise.ro, în atenția expertului nostru de educație media, Nicoleta Fotiade. Îți mulțumim pentru implicare, Echipa Mediawise.
Descarcă:
Robert Ștefanof (autor), Nicoleta Fotiade (expertiză educație media)