Nu cunosc mare lucru despre comunitatea creatorilor de benzi desenate din România. Nu știu dacă există sau dacă este în formare. De altfel, în afară de vizita făcută acum câțiva ani la muzeul benzii desenate din Bruxelles (Centre Belge de la Bande Dessinee), nu m-am întâlnit foarte des cu benzile desenate. Nici nu sunt vreo împătimită a genului.
Tot ce știu acum am aflat vineri seară la lansarea numărului cinci al revistei de benzi desenate Great Snake Comics (al doilea număr în format tipărit); o revistă concepută de o echipă de artiști și scenariști de benzi desenate din România, cu colaborarea altora din diverse țări europene.
Echipa de la Great Snake încearcă să spargă tiparele folosite până acum și propune o traiectorie nouă: benzi desenate inspirate din viața noastră de zi cu zi, cu subiecte sociale relevante pentru majoritatea oamenilor: supravegherea în masă, o temă larg dezbătută recent, sau ura online (en. cyberhate) – una dintre temele incluse în ultimul număr al revistei.
În principiu, temele abordate și creațiile vizuale țintesc publicul cititor adult și cunoscător al limbii engleze. Din lucrări nu lipsește nuditatea, de pildă. Nu aș exclude posibilitatea ca tinerii adolescenți să găsească revista interesantă. Parteneriatul cu artiști internaționali și participarea la festivaluri internaționale pentru benzi desenate – importantă platformă de promovare a revistei – sunt principalele motive pentru care revista apare în limba engleză.
Întotdeauna, ținta noastră este să creăm povești’. (Andrei Cotruț, membru fondator Great Snake Comics)
Potențialul benzilor desenate pentru educație media este bine cunoscut mai ales în Marea Britanie și Franța. Genul e folosit pentru exercițiile de dezvoltare a abilităților de exprimare vizuală și prin text. În Marea Britanie, există deja în programa de Media Studies. Andrew Burn și James Durran au scris o carte despre experiența lor de educație media cu elevii de gimnaziu de la Parkside Community College din Cambridge. Benzile desenate au un capitol dedicat.
Dar mai bine citește ce a spus Michael Bird despre Great Snake Comics la evenimentul de lansare de vineri seară. Michael descrie clar, concis și, pe alocuri, cu umor viziunea din spatele inițiativei.
de Michael Bird, membru Great Snake Comics
Scenaristul Alan Moore, care a creat cărţile V for Vendetta şi Watchmen a atacat recent lumea de benzi desenate şi versiunile ei cinematice. El spune: “După părerea mea, faptul că lumea benzilor desenate îmbrăţişează personaje pentru copii de la mijlocul secolului 20, indică o retragere din complexitatea existenţei moderne”.
(…)
Cum putem fi originali într-o piaţă aglomerată de super eroi ai secolului 20, cum ar fi Superman, X-men sau Cei Patru Fantastici sau de teme horror victoriene, aşa cum sunt vârcolacii, vampirii sau zombii?
La Great Snake noi încercăm în felul nostru umil să inovăm în următoarele moduri
Noi abordăm subiecte care sunt relevante pentru ziua de azi. Cu personaje actuale. În acest număr explorăm identitatea sexuală, infracţiuni motivate de ură pe Internet, controlul armelor şi moştenirea revoluţiei anti-comuniste. Dar nu scriem un editorial pentru The Guardian. Nu, n-avem un cod moral. Nu cerem scuze. Vrem să fim frumoşi, amuzanţi şi tragici.
Acesta este începutul. Nu este perfect. Am făcut greşeli. Am aprecia feedback-ul vostru. Dar fiţi siguri că suntem pregătiţi să construim pe aceste principii, să arătăm că putem să ne îmbunătăţim în continuare, să ne dezvoltăm şi să vă uimim.
Sursa fotografie: facebook.com/greatsnakecomics